Szkoła Zespołów Adama Fulary pod patronatem Magazynu Gitarzysta
Strona główna Rekrutacja Forum13 Sierpień 2020 03:50
Nawigacja
Strona główna
Rekrutacja
Cennik
Filmy
Nasza szkoła
Septimus
Program nauczania
Częste pytania
Forum
Odnośniki
Kontakt
Zdjęcia
Absolwenci
Statut Szkoły
Polecane programy

Kanał RSS - Nowości
Szukaj na stronie
Facebook
Nasza-Klasa.pl
Kursy dla MATURZYSTÓW
Polecamy
Szkoła Zespołów na Facebook

Tapping oburęczny, Adam Fulara & Fool-X trio



Użytkowników Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 139
Nieaktywowany Użytkownik: 11
Najnowszy Użytkownik: _Shiftzek_
Zobacz Temat
Szkoła Zespołów Adama Fulary pod patronatem Magazynu Gitarzysta | Szkoła | Forum Szkoły Zespołów
Autor Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 12/03/2020 11:36
.

___________


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 01/07/2020 19:47
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 12/03/2020 15:16
Po problemach technicznych niektórych użytkowników Skype zdecydowaliśmy się przełączyć na program Hangouts (Google), to strona www, nie wymaga instalacji oprogramowania tylko konto Google (jakiekolwiek) np. Gmail i działa dla większej liczby uczniów.


Proszę o skonfigurowanie takiego konta, jeśli ktoś nie posiada, na lekcje ze mną, tu będą wklejane linki




.


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 29/04/2020 18:24
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 07/04/2020 17:59
DAW - programy do projektów muzycznych
1. DAW Reaper https://reaper.fm/
2. Sprzęt:
- komputer - procesor i3
- RAM - 8GB + (16)
- karta muzyczna:
a) tania - zintegrowana karta + ASIO4ALL
b ) normalna - 90% - w miarę dobra karta
Focusrite Scralett 2i2 USB
c) droga - osobno: preamp (mikrofon),
przetwornik AD/DA, karta muzyczna SPDIF
preamp - przedwzmacniacz- urządzenie do zasilenia mikrofonu
przetwornik DA - digital-analog - zamienia sygnał digital na analog GŁOŚNIK
przetwornik AD - analog - digital - zamienia prąd na sygnał cyfrowy MIKROFON,instrument
- podłączenie instrumentu/mikrofonu:
a) gitara elek./bas - instrument + kabel mono instrumentalny
b ) klawisze - wyjście MIDI lub USB i nagrywamy na ścieżce MIDI
c) perkusja - MIDI - kabel midi + perkusja elektroniczna (Alesis Dm16)
lub mikrofony 8 mikrofonów + dobra karta 8 ścieżek 8i8
d) wokal - mikrofon + kabel min. karta muzyczna smiley

Komputer - USB - karta muzyczna - kabel audio/midi - instrument

MIKROFON
- dynamiczne - instrument, wokal na scenie i wiele innych
- pojemnościowe - karta 48V Phantom - wokal, akustyczne
- wstęgowe - droga opcja intrumentalna
3.STEROWNIK - OPROGRAMOWANIE KARTY - ASIO sterownik czasu rzeczywistego
po to jest sterownik Asio4All www.asio4all.org

4. Konfiguracja Reapera
Ctrl + P - konfiguracja
Device - Audio system: ASIO
Asio Driver - wybrać swoją kartę np. Focusrite Scarlett...
Enable inputs - WSZYSTKIE włączyć
Request sample rate - Częstotliwość próbkowania ile razy na sekundę sprawdza stan DA/AD
- 44100 Hz (odczytów na sekndę) częstotliwość płyty CD
- 96000 Hz **- bardzo dobra karta muzyczna
- 192000 Hz - wypasiona karta muzyczna
LATENCJA - rozmiar bufora audio. np 256 sampli (odczytów) 5 setnych sekundy im lepsza karta tym mniejsza latencja
im lepszy procesor tym mniej można ustawić.

INNE ZAKŁADKI:
MIDI Devices - klawisz, perkusja elektroniczna, pad
- inputs pierwsze okno - WŁĄCZYĆ - kliknij na urządzenie:
-ENABLE input from this device
-ENABLE control messages
- outputs wyjścia (drugie okno)


5 Efekty wtyczki VST (Reaper JS, DirectX, AU)
VST - standard firmy STEINBERG Cubase DAW wtyczki audio (echo, przester, kompresor itp.)
VSTi - instrumenty VST
W Reaper:
Ctrl-p - Plugins - VST - EDIT - wpisać katalog swoich wtyczek, RESCAN (ponownie wczytuje wtyczki)

6. Tworzenie projektu, dodawanie ścieżki
- File - New Project Ctrl N
- Ctrl + T - Nowa ścieżka
- Uzbrojenie ścieżki - RECORD ARM - czerwony przycisk (tzn. chcemy nagrać) +
Drugi przycisk z głośnikiem RECORD MONITORINGsmileyN (odsłuch)
-Wybór źródła dźwięku na ścieżce pod nazwą ścieżki
np. Analog In 1 - wejście analogowe instrumentalno/mikrofonowe w karcie
7. Dodawanie efektów np. Tuner
- przycisk FX na tracku i dodajemy efekt
np. ReaTune - w ustawieniach Window size 100 - bardzo dokładnie
w tym samym oknie dodajemy kolejne efekty (np. Guitar Rig)


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 30/04/2020 18:33
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 08/04/2020 18:37
Parametry kart muzycznych i ustawienia naszych projektów
Czy potrzeba więcej > 44100Hz/24bit ? Nie, ewentualnie można użyć jeszcze 88200Hz/24bit ale różnica nie będzie zauważalna

https://zakamarkiaudio.pl/2012/12/czestotliwosc-probkowania-i-glebia-bitowa-fakty-i-mity.html

-Najtańsza sensowna karta (24bit/192):
https://www.thomann.de/pl/behringer_u_phoria_umc202hd.htm

-Prosta karta dobrej jakości:
https://www.thomann.de/pl/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

-Dobra karta, sporo wejść: MIDI + S/PDIF (ja używam tych wejść):
https://www.thomann.de/pl/focusrite_scarlett_8i6_3rd_gen.htm

-Bardzo dużo wejść - np. mikrofonowanie perkusji 24/96, preampy gorszej jakości
https://www.thomann.de/pl/behringer_umc1820.htm

WAŻNE PRZY WYBORZE:
- częstotliwość / głębia bitowa - ale prawie wszystkie to mają (min 24 bit 98% kart ma)
- sterowniki stabilne czy aktualne i czy dobrze napisane (zob. testy)
- mała latencja - najlepsze pracują z latencją 16 sampli = 0,5 ms, ja pracuję z latencją 5ms (256 sampli), jest OK
- poziom szumów głównie z preampów (optymalne to -120 db, ale -100db to wartość graniczna, w laptopie karta ma od -40 do -60 dsmiley - jest to głośność o jaką podbity sygnał jest czystym szumem.
- jakość zastosowanych preampów - czy zniekształcają dźwięk (por. testy w sieci różnych kart)

Dobre i drogie są karty RME (kilka tys. zł).

WEJŚCIA KART MUZYCZNYCH:
- preampy mikrofonowe - ilość jednocześnie podłączonych mikrofonów (min 2 - stereo, max 8 - perkusja, więcej też mają miksery cyfrowe i zawodowe karty)
wejście XLR - trzy bolce
- wejścia liniowe - podłączenie sygnału liniowego (np. ze wzmacniacza z LINE OUT)
wejście jack duży mono lub rzadko RCA/chinch
- wejścia instrumentalne - wejścia liniowe o czułości takiej, jak wejście wzmacniacza (ważne dla gitary i basu, żeby było) - często jest włącznik przełączający liniowe w instrumentalne
wejście jack duży mono
COMBO - wejście w którym są wszystkie powyższe naraz.
- wejście i wyjście MIDI (tzw. piątka lub DIN) - do starszych instrumentów MIDI, sterowników MIDI, padów perkusyjnych, automatów perkusyjnych starszych niż 10 lat itp.
nowe są przez USB. Ewentualnie są karty tylko z tymi wejściami MIDI jeśli ktoś ma taką bez a potrzebuje (MIDIFACE)
jest też tzw. ZEGAR MIDI do synchronizacji spiętych urządzeń, np. 4 klawisze naraz włączają play.
wejście jest szeregowe np. karta muzyczna MIDIOUT -> MIDI IN klawisz1 MIDI OUT (lub MIDI THRU) -> MIDI IN klawisz 2 MIDI OUT....
Są też gitary MIDI, basy, instrumenty dęte, akordeony, fortepiany i in.
- wejścia S/PDIF - Sony/Phillips digital interface - standard przesyłania dźwięku cyfrowego - ważne jeśli używamy zewnętrznych urządzeń, przydaje się w rozbudowie systemu studia o dodatkowe instrumenty:
WAŻNE
a) kabel wpiąć przed włączeniem czegokolwiek do prądu (łatwo o zwarcie).
smiley kabel nie dłuższy niż 2m, najlepiej dedykowany do S/PDIF
c) może mieć problem z częstotliwościami powyżej 48kHz (utrata danych) - jak ktoś potrzebuje to niech doczyta
d) jedna żyła transportuje sygnał stereo - urządzenie nadawcze jest masterem - ustawia częstotliwość np. 44100
e) Podłączamy S/PDIF out (master - pierwsze urządzenie) z -> S/PDIF in (slave czyli drugie urządzenie)
f) Co podłączamy do karty muzycznej przez S/PDIF
- out - np. przetwornik DA zewnętrzny (lepszy od tego z karty), domowy system audio (audiofilski)
- in - np. z przetwornika AD (nagrywanie mikrofonów z lepszego premapu, niż ten w karcie),
lub np. z zewnętrznego instrumentu cyfrowego np. padu perkusyjnego Akai MPC, multiefekty gitarowe, wokalowe z wyjściem S/PDIF
można spiąć S/PDIF też dwie karty muzyczne, lub dwa komputery w jeden system.
WAŻNE: w urządzeniach cyfrowych unikamy konwersji AD/DA.Najlepiej jedną konwersję AD i jedną DA, jeśli sygnał idzie gitara - efekt cyfrowy - (karta muz.) komputer
to z efektu cyfrowego sygnał przesyłamy CYFROWO a nie ANALOGOWO unikając konwersji (AD/DA).

- inne wejścia cyfrowe (TOS LINK np. i in), oraz obsługa zegarów synchronizacji

Dodatkowa karta posiada WYJŚCIE (min 2-stereo, max 8 - na cztery pary głośników) dobrze, jeśli jest zbalansowane (XLR, lub jack stereo) - głośniejszy sygnał i mniejsze zakłócenia, częściej jest JACK MONO.
Głośniki muszą być aktywne (ze wzmacniaczem) karta nie posiada wzmacniacza.


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 22/04/2020 20:17
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 21/04/2020 18:14
Cz III - nagranie MIDI
Ctrl + P - General - Download... (pobieramy polski j. -
drug and drop do okna Reapera) - Language: Polski

_____

Ctrl +T nowa ścieżka
- MIDI - syntezator (przez USB lub kablem MIDI do karty)
- Audio

__

3. Nagranie ścieżki MIDI
- FX - dodajmy instrument VSTi - np. Kontakt - wybieramy np. perkusję
i zamykamy
- Uzbrajamy (czerwony przycisk na ścieżce)
- Włączamy odsłuch - głośnik obok przycisku nagrania (domyślnie włączony)
- Podłączamy klawisz - kliknij na wskaźnik głośności po lewej - INPUT MIDI -
wybierz instrument - ALL CHANNELS (jeśli instrument USB się nie pojawił to
wróć do ustawień CTRL+P i włącz MIDI)
- VST gra.
- Perkusja - klawisze: C - stopa, D-werbel, hihat fis, gis, ais
niskie c,d ... 2 oktawa od dołu
- Perkusja np. Kontakt - Abbey - ma beat - odpalamy FX, perkusja Abbey Road 60s drummer - Groove
- wybieramy groove - obok nazwy groovu obok PLAY jest strzałka (kompas), chwytamy i wciągamy do projektu na ścieżkę perkusji
- kopiujemy LOOP perkusyjny tyle razy ile trzeba:
CTRL + klikamy lewym myszy na LOOP (nagranie) i przeciągamy do przodu

- TERAZ NOWA ŚCIEŻKA np. bas
Ctrl + T - Uzbrajam - głośnik, wybieram źródło - wskaźnik głośności - MIDI - instrument Wasz, All Channels
- FX - dodajecie instrument bas VSTi (np. Kontakt - Scarbee Rickenbacker Bass)
- Włączamy metronom - nad nazwami ścieżek jest przycisk w kształcie metronomu
- Nagrywamy Ctrl+R

4. KWANTYZACJA - wyrównanie ścieżki
- kliknij nagranie MIDI
- Ctrl+A (zaznacz wszystko)
- klawisz Q
- Manual - Grid: (ósemka, szesnastka jakimi graliście?) obok straight - zwykłe, swing, triplet (triola), dotted (synkopy)

5. Nagranie gitary
Ctrl+T -
wybieramy źródło - klikamy wskaźnik głośności lewym myszy
MONO - wybieramy nr wejścia karty muzycznej
Ustawiamy poziom głośności (ustawia się albo na karcie muzycznej potencjometrem, albo w windowsie w mikserze głośności karty) tak, aby wskaźnik nie świecił się u góry na czerwono przy bardzo głośnym graniu.


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 22/04/2020 08:33
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 22/04/2020 08:19
LISTA DARMOWYCH INSTRUMENTÓW VSTi do ZAINSTALOWANIA W DAW

Uwaga - aby nowy instrument w programie pojawił się, należy podać katalog w którym jest zainstalowany - a najlepiej wersje VST instalować zawsze do tego samego katalogu - nie szkodzi, że będzie wiele instrumentów w tym samym katalogu (nazwa dowolna) w ten sposób nic nie trzeba instalować poza samą wtyczką do tego katalogu. Katalog ten podajemy: Ctrl+P - VST (plugins) - po prawej BROWSE i podać katalog - "RESCAN" i mamy w programie.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wr0RjPfQvD_VrIivi4U4tsnqMdL78sWOaDUI2Z95R9U/edit?fbclid=IwAR3sWBUjmYs_0poXu3QtDHrX_k9zgZRJ8kA4vNh1zMHlS66zkTjUVkkWvkM#gid=0

Alternatywa poszukiwań: http://www.vst4free.com/
Na lekcji używamy pakietu Native Instruments Komplete VST (jest na liście wyżej jako Kontakt Player) - jest darmowa wersja do pobrania (trzeba mieć konto):
https://www.native-instruments.com/en/products/komplete/bundles/komplete-start/get-komplete-start/
UWAGA - darmowa wersja nie ma wszystkich tych instrumentów pokazanych na lekcji.
Do uruchomienia instrumentów potrzeba programu DAW np. Reaper:
https://reaper.fm/

_______

POLECAM naturalnie brzmiące - niestety wymagają zakładania kont u autorów na stronie (warto ze względu na otrzymane brzmienie w zamian):
1. Darmowy bas - Free Ample Bass P Lite II (400MB ) - Fender Precission
https://www.pluginboutique.com/product/1-Instruments/64-Virtual-Instrument/4386-Ample-Bass-P-Lite-II
UWAGA - ta sama firma udostępnia darmową gitarę akustyczną wysokiej jakości VST (nie jestem fanem samplowanych gitar dlatego pozostawiam testy uczniom).
2. Darmowa perkusja - Steven Slate (2GB )
- instalacja https://stevenslatedrums.com/ssd5/#SSD5FREE
- przy instalacji należy pokazać folder VST (tam, gdzie są pozostałe wtyczki) u mnie to C:\Program Files\Steinberg\VST - oraz osobno folder sampli na 2GB plików.
- ścieżkę trzeba uzbroić i wybrać INPUT MIDI - np. Virtual MIDI Keyboard (lub inny) - All Channels
- pierwsze uruchomienie - FX na ścieżce - VSTi - uruchom SSDSampler5
- po lewej u góry CREATE - SSD 5 Deluxe 2 - 01 Rock Kits -mamy do wyboru 3 zestawy (dowolny zaznacz) np. Deluxe 2 Free Edition
- perkusja gra - c-stopa, d-werbel (e-druga pałka werbel), f#, c#, g# hihat
- jest biblioteka groove (loop) - z gotowymi beatami - po prawej klik GROOVES - wybrać - Library (np. SSD Core Jazz) - Category - Groove (do wyboru) i przeciągnąć myszką do projektu na ścieżkę perkusji

Alternatywna perkusja (mała, gorzej brzmi) MT-PowerDrumKit (Manda Audio) - Google

3. Darmowe pianino wysokiej jakości - PIANINO IN 162
https://vstbuzz.com/freebies/piano-in-162
- logujemy się i pobieramy TYLKO WERSJĘ SFZ - to jest sama barwa bez wtyczki
- pobieramy sampler Sforzando (VST wtyczka) ze strony
https://www.plogue.com/products/sforzando.html
- w Reaperze ładujemy najpierw wtyczkę Sforzando a potem do niej plik SFZ pobrany z pierwszego linka.

Pianino nie jest tak rewelacyjne, jak komercyjne produkty, ale dużo lepsze niż małe barwy.

4. Darmowa paczka różnych efektów i instrumentów ze strony Behringer (zrobili bardzo ciekawą kompilację najlepszych darmowych)
http://downloads.music-group.com/software/behringer/UCONTROL/Win_AllSoftware.zip


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 07/05/2020 16:05
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 22/04/2020 17:11
Efekty audio


1. Efekty w dziedzinie:
- czasu (działają na rytm, timing)
- głośności (działają na dynamikę, akcentowanie)
- częstotliwości (działają na pasma - więcej basu, więcej sopranu, equalizacja)

2. EQUALIZER - dziedzina częstotliwości
Equalizer - podbija/wycina zadaną częstotliwość dźwięku (bas, sopran) niczym gałka we wzmacniaczu.
ReaEq - klikacie FX na ścieżce, odpalacie ten plugin VST, do wyboru tam:
- LPF - low pass filter - przechodzą niskie częstotliwości (obcina górę)
- HPF - high pass filter - przechodzą wysokie (obcina bass)
- Notch - podbicie wybranej jednej częstotliwości
Ten wykres to jakby potencjometry w gitarowym/basowym wzmacniaczu. Po lewej jest bas (od 20Hz do 100Hz) potem środek pasma (200Hz-2000Hz) i góra (od 3000 Hz do 20kHz czyli 20000Hz) - nie idzie to liniowo, tylko logarytmicznie, ucho słyszy zakres 20-200 tak samo szeroki jak ten ostatni 3000- 20000.
Też można skojarzyć EQ ze skaczącymi kreskami w programie WinAmp - po lewej bas po prawej sopran.

Gitara basowa, stopa - bez góry (LPF około 200-300 Hz)
Gitara wokal, klawisze - bez basu (HPF około 50-100 Hz)

3. KOMPRESOR - dziedzina dynamiki (głośności)
Kompresor wygładza, wyrównuje dynamikę przez ściszenie zbyt głośnych dźwięków, a następnie podniesienie sumy nagrania
Efekt - ReaCOMP (FX->ReaComp)
-Threshold - głośność powyżej której działa kompresor
-Ratio (np. 10:1) ile razy ścisza sygnał przekraczający głośność progu Threshold. Załóżmy, że próg ma 100 db, sygnał wejściowy 110 db - kompresja 10:1 na wyjściu da 101 db (110 - 100 = 10 i teraz 10:10 = 1)
-Attack - czas po jakim zadziała kompresor (ucho słyszy ok 50-100 ms atak dźwięku)
Są też gotowe prestety np. metalowa stopa.

Zastosowanie - wszystkie instrumenty.

UWAGA! Nadmierna kompresja (częsta dziś) odziera muzykę z dynamiki - nie ma czadu, wszystko brzmi głośno ale plastikowo. Nazywane to jest czasem "efektem natychmiastowości". Lepiej, gdy muzycy grają tak, aby kompresji potrzebnej było jak najmniej. Kompresja jest koniecznością, jeśli muzyk nie panuje nad dynamiką (np. kolejne uderzenia werbla na 2 i 4 są różnej, przypadkowej głośności). Dlatego klasyki i jazzu (np. Program 2) nie kompresuje się, inne radia oprócz kompresji nagrań dodają swoje kompresory do utworów puszczanych na listach.


4. Delay / Reverb - echo
- Delay = echo (jedno odbicie co jakiś czas jak w górach)
- Reverb - wiele bardzo szybkich odbić (chmura dźwięku)

5. Wyrównanie wokalu
efekt ReaTune (tuner) - pierwsza zakładka do strojenia gitary (window size: 200 lepiej stroi)
a) druga zakładka ReaTune pt. CORRECTION (wybór skali np. C# (cis) np. Major = DUR, Dorian = dorycka), wokal strojony jest do tej skali - wszystkie dźwięki melodii będą dopasowane do tej skali
lub
b ) trzecia zakładka MANUAL CORRECTION - rysowanie dźwięków myszką - wokal dostrajany jest do tych dźwięków
Reaper używa algorytmu Elastique. Standardem (komercyjnym) jest legendarna wtyczka Autotune firmy Antares stosowana w wielu nagraniach.


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 22/04/2020 20:27
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 26/04/2020 11:30
Zdalna kontrola Reapera *
(nagrywanie przy instrumencie i jednoczesne sterowanie programem).

- OPCJA 1 (darmowa) : telefon komórkowy/tablet/inny komp :
- OPCJA 2 (tania) : klawiatura USB (bezprzewodowa)
- OPCJA 3 (darmowa) : Instrument MIDI -
większość instrumentów posiada wbudowaną obsługę komunikatów sterujących MIDI
(nagraj REC, odtwórz PLAY, usuń złe nagranie itp.), ale instrument jest nieskonfigurowany do konkretnych akcji.
- OPCJA 4 (kosztowna) : specjalny kontroler DAW (osobne urządzenie USsmiley np. Behringer X Touch

Przykładowa konfiguracja pianina cyfrowego Kurzweil KA 90 (OPCJA nr 3) :

Chcemy uzyskać trzy komunikaty CC (Midi Control Change):
CC 005 - nagrywaj (RED),
CC 006 - stop i usuń złe nagranie,
CC 007 - stop i zapisz to nagranie
Numery są dowolne, mamy dostępnych 000 - 127 na różne komunikaty i akcje

Pianino łączymy przez USB, posiada tryb MIDI MODE,
1. włączamy ten tryb pianina MIDI dla Reapera - SHIFT + MIDI MODE
2. Programujemy przycisk - naciśnij MIDI EDIT
3. Wybieramy przycisk do zaprogramowania (Ctrl 1, lub Ctrl 2, lub Ctrl 3)
4. Wciskacie COMMAND tak długo aż nie pojawi się liczba -
pozostałe litery Cn, Dn, En oznaczają inne komunikaty MIDI, jeśli byłyby nam potrzebne (inne niż CC) -
Cn - program change, Dn - channel aftertouch (to funkcja klawiatury polegająca na akcji po wciśnięciu dźwięku, można sterować dodatkowo przyciskiem CTRL),
En - pitch bend (podciąganie) - tych funkcji nie programujemy,
czyli ani Cn, ani Dn, ani En się nie pojawi tylko liczba.
5. wpisz TRZY cyfry klawiszami fortepianu (w sekcji MIDI po prawej - każdy klawisz 1 cyfra). Np. 005
6. Na ekranie pojawi się wpisana liczba
7. Wychodzimy z trybu MIDI EDIT tym klawiszem
strona 22:
https://kurzweil.com/wp-content/uploads/2019/10/KA-90_Owners-Manual.pdf

Do monitoringu gotowych zaprogramowanych komunikatów można posłużyć się wtyczką
JS: MIDI LOGGER - którą wpinamy na liście VSTi przed instrument VSTi. Pokazuje ona cały ruch komunikatów MIDI - nuty i sterowanie (REC, STOP)

CIEKAWOSTKA **:
Jeśli klawisz wysyła sygnały zegarowe (lista bardzo szybko się przesuwa do góry) można je wyciąć prostą wtyczką:
Otwieramy wtyczki FX dla ścieżki jak przy dodaniu instrumentu
Po lewej stronie JS klik prawym klawiszem myszy:
Add new JS FX
EDIT po prawej w rogu u góry
i wklejamy kod:
____
desc:Clock Blocker

@block

while (midirecv_str(offset, message = #))
(str_getchar(message, 0) !== 0xF8 ? midisend_str(offset, message));
______
kliknij Full Recompile/reset


___________________________

W programie REAPER dodajemy nasze akcje w menu (OPCJA 2)
ACTIONS - SHOW ACTION LIST:
w Filter wpisz:
Transport: Record
Kliknij jeden raz na znaleziony komunikat Transport: Record
Pod spodem Shortcut for selected action: kliknij
ADD
Teraz z klawisza - lub zdalnej klawiatury - wciskamy klawisz uruchamiający tę akcję, np. na Kurzweil Ka-90 klikamy Ctrl-1


Trzy podstawowe akcje to:
Transport: Record
Transport: Stop (DELETE all recorded media)
Transport: Stop (save all recorded media)

W tym samym oknie można dodać drugą akcję np. z klawiatury, np dla
Transport: Stop (DELETE all recorded media) może to być CTRL+ESC

Wtedy mamy sterowanie klawiaturą bezprzewodową USB + komunikat MIDI CC z klawiatury.

_____________________________________________
Do monitoringu gotowych zaprogramowanych komunikatów można posłużyć się wtyczką
JS: MIDI LOGGER - którą wpinamy na liście VSTi przed instrument VSTi. Pokazuje ona cały ruch komunikatów MIDI - nuty i sterowanie (REC, STOP)

CIEKAWOSTKA **:
Jeśli klawisz wysyła sygnały zegarowe (lista bardzo szybko się przesuwa do góry) można je wyciąć prostą wtyczką:
Otwieramy wtyczki FX dla ścieżki jak przy dodaniu instrumentu
Po lewej stronie JS klik prawym klawiszem myszy:
Add new JS FX
EDIT po prawej w rogu u góry
i wklejamy kod:

desc:Clock Blocker

@block

while (midirecv_str(offset, message = #))
(str_getchar(message, 0) !== 0xF8 ? midisend_str(offset, message));




______
kliknij Full Recompile/reset


OPCJA 1 (tablet/telefon) lub OPCJA 4:
1. Ctrl+P
2. Control/OSC/Web
3. Add
4. Web browser interface (jeśli tablet/telefon) lub wybieramy kontroler
5. Run webserwer - wybieramy port np. 8080
6 Username: password - np. tajne:tajne
7. Interface np. index.html lub facier.html (ma znaczenie, inne funkcje)


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 29/04/2020 18:25
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 29/04/2020 18:32
Tworzenie miksu końcwego (MP3)

Końcowe ustawienia miksu
1. Master bus - końcowy miks stereo (w mikserze pierwszy suwak po lewej stronie -> FX)

Master Limiter - wyrównuje poziom nagrania w górę
W1 Limiter G. Yohng - instalka:
http://www.yohng.com/software/w1limit.html
-0.1 Ceiling
Threshold -3 do -7 db (lepiej mniej)

LoudMax instalka:
https://loudmax.blogspot.com/

Tu jest poradnik krótki
https://0db.pl/w1-limiter-2-0-czyli-emulacja-waves-l2-freeware/


2. Do mp3 lub WAV (WAV = format płyt CD w tym wypadku)
UWAGA! jeśli nie działa mp3 - potrzeba pobrać z internetu mały pliczek
lame_enc.dll i wgrać do katalogu MP3 (Reaper ostrzeże przed brakiem kodeka)

File - Render
- 44100 / 16 bit
- do MP3 pobrać z neta plik lame.dll i wgrać do Reapera (katalog)
- np. CBR 320 kbit max (gorszą od 128)

Dodatkowe opcje zgrywania (render):
- Stems - ścieżki osobno do studia (*.WAV)
- Entire project/Time selection - cały proj/fragment zaznaczony na linijce



Adam Fulara
http://fulara.com/
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 05/05/2020 18:11
Nagrywanie ścieżek audio i edycja (kwantyzacja)
1. Niedokładność nagrywania
Roudtrip delay - opóźnienie konkretnego systemu (Komputer+karta+sys. operacyjny)
a) WYŁĄCZ direct monitoring (dokumentacja)
smiley na Reaperze załączacie ReaInsert (wtyczka służy do podłączania w pętli
zewnętrznych sprzętowych urządzeń np. echa taśmowego)
c) łączymy kablem OUT1 karty (wyjście liniowe) z wejściem IN1
d) W ReaInsert zaznaczacie to wejście i to wyjście
Hardware Send - głośnik, wyjście-> Left (gniazdo do głośnika)
Right - > None
____
Hardware Returns - mikrofonowe wejście
Left: wejście mikrofnowe
Right: None
Na koniec PING
i przepisujemy liczbę Ctrl+P - Recording
Input manual offset przepisz z PING liczbę (odznacz Use Audio Driver reported latency)
wersja *(!) wpisać różnicę między reported latency i wynikiem - zaznacz Use Audio Driver reported) może być ujemna
______________

2. Nagrywanie audio
a) dodać ścieżkę ctrl+t
smiley wybrać wejście karty (klik na miernik głośności lewym myszy)
c) uzbroić (czerwony na ścieżce)
d) włączyć głośniczek obok czerwona guzika
e) USTAWIĆ POZIOM PONIŻEJ -3db a -12db (0db przesterowuje brzydko sygnał)
- w mikserze karty muzycznej
- w preampie mikrofonu
- w potencjometrze głośności na karcie
f) Metronom i metrum w pasku transportu
g) Włącz nagrywanie Ctrl+R
h) Zatrzymanie nagrania i zapisanie SPACJA + SPACJA /
usunnięcie - trzeba dorobić sobie skrót Ctrl+Esc
(w menu Actions - show actions list - Transport STOP (DELETE all... ) kliknąć ADD i w klawisz)

3. Edycja
a) ręczna
- wyłączyć podkowę - narzędzie przyciągające do siatki (Alt S)
- klikacie na początek złego dźwięku
- S klawisz tnie nagranie
- ucinamy tył też
- przeciągamy nutę lewo-prawo na metronom
- na końcu poszerzacie prawą i lewą krawędź nuty tak, aby się skleiło nagranie w jedną całość (X-cross fade)
smiley automatyczne wyrównanie
- na krzywym nagraniu - prawy klawisz myszy
- Item Processing
- Dynamic Split Items - klawisz D
- Ustawiacie detekcję (transienty)
w okienku ustawiacie parametry "grania":
długość najkrótszej nuty, np. szesznastka- w metronomie 67 tj. około 5 nut na sekndę.
1s = 1000ms
200ms - najkrótsza nuta na oko MIN SLICE LENGTH = 200
MIN SILENCE - długość najkrótszej pauzy
Threshold - głośność w ciszy pojawienia się najcichszej nuty
SPLIT - rozpoczyna cięcie
______
Zaznaczamy pocięte fragmenty prawy myszy i zakreśl obszar
prawy myszy -> Item processing -> Quantize to the grid
GRid: 1/8 ósemka itd (T-triola)
OK
wyrównało - teraz BEZ ODZNACZAnia - CHWYTAMY LEWY BRZEG DOWOLNEGO KLOCKA I PRZECIĄGAMY
do zrobienia X-fade - sklejenia wszystkich klocków spowrotem w jeden track
Sklejamy w jedną ścieżkę:
Zaznacz wszystkie
Prawy myszy - processing
GLUE ITEMS
_______

UWAGA! pisk z laptopa - wyłączyć głośniczek obok nagrywania na ścieżce




Adam Fulara
http://fulara.com/
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 06/05/2020 17:02
AKORD SUS

Sus4 i Sus2

Z ostatniej lekcji:
Dm7 | G7 | Cmaj7 | Cmaj7

Dm7 | Dm7/G G7 | Cmaj7 | Cmaj7
TO SAMO:
Dm7 | G7sus4 G7 | Cmaj7 | Cmaj7

____

1. Mamy dwa rodzaje sus:
a) sus2 - zamiast tercji gra się nonę (2w)
smiley sus4 - zamiast tercji gra się kwartę (4cz)
2. Np.
sus2 = +2 (zamiast +4)
sus4 = +5 (zamiast +4)

G7sus2 = G7 -> g, b, f wykreśl tercję (+3/+4) dodaję +2 = g, a(!+2), f
G7sus4 = G7 -> gbf wykreśl tercję (+4) dodaję +5 = g, c(!+5), f
Dsus2 = D-dur= d, f# (+4 TERCJA DO WYWALENIA), a(+7 lub +3 od f#) = d, e (+2 zamiast +4), a = dea

Dmsus2 = Dsus2

lub
Dmsus4 = Dsus4
Dm7sus2 = D7sus2
Dm7sus4 = D7sus4
_____
Wniosek 95% sus to akordy: Xsus2, Xsus4, X7sus2 i X7sus4 te obowiązują na egzamin
Csus2 = C-dur: c, e (!wywal, i zastąp+2), g = c, d, g
Esus2 = E-dur: e, g# (!wywal i zastąp +2), b = e f# b
F#7sus2 = f#,a# (!wywal i zastąp +2),e = f#, g#, e
A7sus4 = a, d(+5), g(-2)
wniosek: dwa rodzaje akordów polegają na wykreślaniu jednego dźwięku: slash chord - wykreślamy bas i zastępujemy
tym, co pod kreską, a SUS wykreślamy TERCJĘ (+4) i zastępujemy noną/sekundą (sus2) lub kwartą (sus4)

Sus samodzielny (bez zawieszania dźwięków)
3
3
5
5
3
x
akord od struny A
Csus2 (c bo 3 próg struny A)

Csus2 | Dsus2 || np. U2

Dodawanie do standardu akordów SUS

Autumn Leaves:
Cm7 | F7 |Bbmaj7 | Ebmaj7 | Am7b5 | D7 | Gm7 | Gm7 smiley|
Cm7 | Cm7/F F7 |Bbmaj7 | Ebmaj7 | Am7b5 | Am7b5/D D7 | Gm7 | Gm7 smiley|
Cm7 | F7sus4 F7|Bbmaj7 | Ebmaj7 | Am7b5 | D7sus4 D7 | Gm7 | Gm7 smiley|
zwłaszcza a kordzami X7 (przed)

__


---


Adam Fulara
http://fulara.com/
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 12/05/2020 17:54
Reaper - automatyka
1. Jest to dodatkowa "podścieżka" sterująca jednym parametrem np.
- głośnością
- panoramą
- natężeniem efektu
- dowolną "gałką" efektu VST
- in.

2. Przycisk TRIM na ścieżce - utworzenie dodtakowej ścieżki pracy akustyka
Volume - głośność
Pan - panorama (lp)
itd

Dodajemy punkty na nowej ścieżce (np. Volume - zielony wykres)
SHIFT
na wciśniętym SHIFT - LEWY MYSZY - kliknąć na zieloną kreskę - doda kropkę (punkt podziału)
obok dodać drugi i przeciągnąć w dół - sciszy się

Podobnie np. PAN - kanał LP - normalnie pomarańczowy wykres na środku = oba kanały. W górę - kanał L, w dół P

3. Można uzbroić automatykę do nagrania i nagrać kręcąc "gałką" w syntezatorze (którą najpierw trzeba "nauczyć"
rozpoznawać)


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 12/05/2020 18:01
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 20/05/2020 16:01
Widoki MIDI
1 Piano roll
2. Nazwy nut
3. Event list - tabelka z nutami - Position: 4.3.96 takt.beat.tick
96 to ćwierćnuta
24 ticki szesnastka,
32 ticki nasza triola,
48 ósemka itd

Parameter - nazwa nuty
Value - głośność nuty 0-127

4. Musical Notation Alt 4 - NUTy

II. Wyświetlanie nut - view Piano Roll notes - Rectangles*
- chwytamy za dowolną kwawędź i zmieniamy
-- początek nuty (lewa)
-- koniec nuty (prawa)
-- głośność (górna)

III. Narzędzie podkowa - u góry Snap to grid - przyciąga nuty (prostokąty) do siatki



Adam Fulara
http://fulara.com/
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 26/05/2020 17:52
Take - próba nagrania
Na ścieżce można nagrać wiele take'ów - prób nagrania
klawisz S kroi taśmę
kliknij wybrany take w pionie (zmieni kolor na jasny) - tylko ten będzie odtwarzany
__
Oznaczanie TAKE jako nasz wybór - Alt Shift T - prawy myszy "Crop to active take"
__
Sklejanie takeów w jedną "taśmę" - zaznacz prawym myszy fragmenty taśmy - prawy myszy i GLUE



Adam Fulara
http://fulara.com/
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 02/06/2020 18:06
Powtórka



1. Akord durowy i molowy
a) dur (+4+3) wesoły
C-dur = c,+4 e,+3 g
F#-dur = f#, a#, c#

smiley moll (+3+4) smutny
c-moll = c, eb, g
f#-moll = f#, a, c#

Na instrumencie: zagrać akord np. C-dur E-dur, F#-dur (dwa chwyty durowe uniwersalne od struny a i e)
i moll: f#-moll, c-moll itd (dwa chwyty uniwersalne)

2. Czterodźwięki naturalne
- durowy Xmaj7 +4-1
- moll Xm7 +3-2
- septymowy X7 +4-2
- półzmniejszony Xm7b5 jak moll +3-2

Cmaj7 = c,e,b (wszystkie od c +4-1)
Dm7 = d,f,c
G7 = g,b,f
Bm7b5 = b,d,a


___

3. Gama durowa i molowa
a) durowa, podstawowa C-dur = c d e f g a b (do re mi..)
smiley moll - podstawowa a-moll = a b c d e f g (od niej pochodzą nazwy dźwięków zgodne z alfabetem)

między którymi stopniami gamy dur są półtony - gdzie brakuje czarnego klawisza
a) dur = między 3i4 półton i 7i8(1)

smiley moll między 2i3 i 5i6 są półtony

4. Szereg harmoniczny:
-uczymy się wierszyka: dur moll moll dur siedem moll i półzmniejszony
jest to szereg gamy DUROWEJ
- szereg moll to to samo ale od 6tego akordu:
moll, półzmniejszony, | dur, moll, moll dur siedem

np. szereg (wszystkie akordy) a-moll:
I Am7
II Bm7b5
III Cmaj7
IV Dm7
V Em7 / E7
VI Fmaj7
VII G7

Szereg C-dur:
I Cmaj7
II Dm7
III Em7
IV Fmaj7
V G7
VI Am7
VII Bm7b5
a a# b c c# d d# e f f# g g#
__
5. Rytmy 4/4
-beat - ćwierćnuta
-beat/2 - ósemka
-beat/3 - triola
-beat/4 - szesnastka na 2 ręce i na 1
-*beat/5 - kwintola (nie ta-kie tru-dne)
-bicie serca- swing - triola z połączonymi ligaturą pierwszymi nutami
-*bicie serca x2 = shuffle = tata tata tata
-synkopa - na "i" reggae
-*synkopa szybka - 2x szybciej synkopa - wszystkie uderzenia są pomiędzy beatem

Ćwiczenie : 4/4 stopa (1)- werbel(2) - stopa(3) - werbel(4)4
hihat = po kolei rytmy od 1 - 9 np. ósemka= Zombie

__

6. Elemnty muzyki (15): rytm, melika, akcent, harmonia, barwa,
tempo, artykulacja, frazowanie, dynamika, forma,
metrum, faktura, timing, agogika, interpretacja,
____________________
7.Forma bluesa
TTTT
SSTT
DSTD
T= I
S= IV
D= V
i blue notes 3m (+3 podc.) , 4zw(+6 podc.), 7m (-2 podc.)
____________________

1. Jedno nagranie podkładu: Reaper = sztuczny podkład, lub nagranie na instrumencie mp3 (kom) do4
2. Na 5 - etiudy do 4 akordów
Xm7 = -2 0 2 3 7 np. Am7 = g a b c e
Xm7b5 = -2 0 1 3 6 np. Bm7b5= a b c d f
Xmaj7 = -1 0 2 4 7 np. Cmaj7 = b c d e g
X7 = -2 0 2 4 7 np. G7 = f g a b d
adam_fulara@wp.pl
Na 6 solo do wybranego utworu w oparciu o te etiudy min 3 akordy


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 02/06/2020 18:16
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 03/06/2020 17:26
Powtórka II kl. cz II (bez akordów, też obowiązują osobno)

1. Skale modalne (7)
- od jakiego dźwięku skala:
a - moll naturalny a b c d e f g
b - b c d e f g a - lokrycka
c - dur c d e f g a b
d - dorycka d e f g a b c (molowy tryb skali, blues rock)
e - frygijska e f g a b c d (molowy tryb, flamenco)
f - lidyjska - durowa, trochę góralska
g - miksolidyjska - durowa (7) blues rock

Kolejność dźwięków a-g
Kolejność od najjaśniejszej do najciemniejszej
DUR
lidyjska (c - 1#)
durowa (c-0)
miksolidyjska(c - 1smiley
_____
MOLL
dorycka (c-2smiley
molowa (c-3smiley
frygijska (c-4smiley
______
Półz.
lokrycka (c-5smiley
____________________________________

2. Szeregi harmoniczne
Wypisz szereg harmoniczny gamy D-lidyjskiej
-godzina 3 po stronie #
I Dmaj7
II E7
III F#m7
IV G#m7b5
V Amaj7 / dominanta A7 /ta sama lit. z 7
VI Bm7
VII C#m7
- dur moll moll dur 7 moll p. (durowej) lidyjska
- UWAGA frygijska jest od 4 stopnia durowej, więc wierszyk od czwartego akordu: dur 7 moll p. dur moll moll

_____
C dorycka godzina 10/ 2 po stronie bemoli
I Cm7
II Dm7
III Ebmaj7
IV F7
V Gm7 /G7
VI Am7b5
VII Bbmaj7

W praktyce: Trzeba umieć JEDEN szereg bardzo dobrze! (ważne ćwiczenie) np. Am (na dwóch strunach bas a e)
Ewentualnie progresje (molowa, dorycka, durowa)
______
3. Rytmy
siatki agogika
1 ćwierć
2 ósemka
4 szes.
3 triola
5 kwintola
6* sekstola (dwie triole szesnastkowe)
bicie serca swing
2xswing shuffle
na "i" syn wolna
dwa razy szybciej syn. syn szybka byłaś serca biciem
polirytm 2:3 2x noga 3xnuta
polirytm 3:2 3xnoga 2xnuta

Ćwiczyć - melodie w różnych rytmach. Np shuffle (wywalamy nuty) 8 nut i wywalić 3
______
4. Melodia - etiudy
Nauczyć się 4 etiud w pionach (przez 6 strun)
-dur
- moll
-7
- półzmnniejszone !
na 5 na koniec nagrać piony do 4 etiud, minimum to jeden- półzmniejszony.
____
5. Nagrać piosenkę - dowolna (>3 akordy)
-Reaper lub komórka

na 5 z etiudą/solówką
Reaper + solówka może być 6
zamiast solówki = własny utwór lub inna aktywność
____
6. Elementy muzyki
rytm, metrum, barwa, agogika, melika/melodia,
harmonia, tempo, frazowanie, timing, faktura,
forma, akcentowanie, artykulacja, dynamika, interpretacja

7. Blues
T T T T
S S T T
D S T D
blue notes podciągane o 1/4 3m 4zw 7m
_____
8. Progresja
2 akordy: dorycka I IV
3 akordy
Gamowa I VII VI (VI VII I)
Tercjowa (I VI IV)
II V I dur
II V I moll
TSD I IV V dur
4 akordy
Four Chord (I V VI IV)
I VI II V dur
>4 akordy
Kwartowa (cały szereg harmoniczny co kwartę)
Chromatyczna (półtony w dół)
_____

składniki etiudy na ucho: ładne WIODĄCE (1 palcem) 3 i 7,
przezroczyste 1,5 drugie na strunie
kontrowersyjne 9 (trzeci na strunie)




Adam Fulara
http://fulara.com/
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 16/06/2020 18:03
Aint Got You:
Tonacja G-dur.
Wstęp i refren funkcje:
Cmaj7 | Bm7 | Am7 | Gmaj7
IV | III | II | I

Zwrotka:
Gmaj7 | Em7 | Am7 | D7 |
I | VI | II | V |
Gmaj7 | G#o | Am7 | D7 | alternatywna wersja I VI II V
I | sd | II | V |

G#o = G7 i podnosimy bas o pół tonu = g#, b,f
Łącznik:
Gmaj7 Am7 | Bm7 Am7 |
I II | III II |

Refren jak wstęp

Forma
1. Wstęp: pół (1 progresja) gra sama gitara, od połowy dołącza klawisz triolami, gra to tylko raz, kończy pauzą
2. Wchodzi zespół, wokalistka od razu, zwrotka
3. Łącznik
4. Refren 8 taktów tylko
5. Solo - gitara - 4 kółka I VI II V w G-dur (dynamika narasta od piano do forte)
5. Solo - skrzypce - 4 kółka I VI II V w G-dur (dynamika narasta od piano do frte)
6. Głośny refren 8 taktów - zwolnienie na końcu
_________

Rozumiem piosenkę, kroki:
1. Metrum -
ruch dyrygenta 4/4 dół prawo lewo góra
3/4 dół prawo góra
Sposób na perkusję w utworze 3/4:
Bierzemy 2 takty i traktujemy jako 2/2
6/4 i robicie "stopa" na raz pierwszego i "werbel" na raz drugiego taktu

h h h | h h h |
s | w | podwójna stopa w swingu przed RAZ = iRaz (przed werblem/)

2. Agogika (siatka) swing + ew. triola

3. Tonacja akord na którym kończymy utwór
G-dur (ostatni akord) dur po III półton i po VII półton musi być, reszta całe

I Gmaj7 bf
II Am7 cg
III Bm7 da (potem półton)
IV Cmaj7 eb
V D7 f#c
VI Em7 gd
VII F#m7b5 (potem półton)
G


4. Dźwięki wiodące GT (3,7) po najkrótszej drodze
- refren i wstęp po kolei, łącznik też (łączymy 3-3-3-3- oraz 7-7-7-7)
- zwrotka I VI II V
Gmaj7 | Em7 | Am7 | D7 |
b d c c -linie wiodące 1 od tercji
f# g g f# -2 od septymy

Gmaj7 | G#o | Am7 | D7 | alternatywna wersja I VI II V
b b c c
f# f g f#
____________

5. Improwizacja I VI II V
Gmaj7 = f# g a b d (-1 0 2 | 4 7 durowa etiuda septyma, pryma, nona, tercja, septyma)
Em7 = g b d e f# (-2 0 2 | start [3=g] 7)
Am7 = g a b c e (-2 0 2 | 3 7)
D7 = f# a c d e (-2 0 2 | start [4=f#] 7)
Forma: 2 takty każdy akord ALE 3/4 metrum 12 dźwięków etiudy w swing i zmiana f# g a b d b |d b a g f# a |

6. Motyw rytmiczny ... .. gramy w kółko na dowolnych źwiękach etiudy
odpowiadamy na ten motyw innym

Zadanie na wakacje: pograć etiudy z pliku
fulara.com/ksiazka.pdf
na przykładzie I VI II V

7. Aby nie grać w 1 siatce solówki - ćwiczyć różne agogiki do piosernki (swing, TRIOLA!, ćwierćnuta i długie nuty półnuty z kropką (do 3)
uwaga ósemka - nie gramyu bo gryzie się ze swingem!!!!

8. Bas gra prymy raz (środkowy z trójki) długa nuta na raz i przednutka iRaz (trzy i + raz) i Raz-dwa-trzy
ale potem etiudy na trioli (trudne)

9. Melodia wokalu - podrkeśla np. septymę wielką na akordzie durowym w popowej piosence (też w Mercy Mercy Me)



Adam Fulara
http://fulara.com/
http://fulara.com/
Autor RE: Skype
Adam Fulara
Super Administrator

Avatar Użytkownika

Postów: 113
Miejscowość: Ostrzeszów
Data rejestracji: 29.07.08
Dodane dnia 16/06/2020 18:05
Reaper

Deesser efekt do wycinania (EQ) głosek S (świszczących)

Darmowa wtyczka LISP - wycina S niezależnie od głośności
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Lisp&id=1662
Ustawienia:
Reduction - o ile sciszyć litery S w nagraniu
dużo tu można ustawić redukcję (bo w polskim języku S bardzo świszcze)

Atack i Release - czasy po jakim zacznie wycinanie po pojawieniu się S
i czas powrotu do normalności po ustaniu S

Mono-stereo - rodzaj sygnału (mono - 1 mikrofon)

Sensitivity - czułość

Sibilant Range - częstotliwość głosu dla litery S (4-10 kHz zazwyczaj)


Adam Fulara
http://fulara.com/
Edytowane przez Adam Fulara dnia 16/06/2020 18:08
http://fulara.com/
Skocz do Forum:
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Adam Fulara
19/03/2020
jest nowy link zapraszam

Adam Fulara
22/12/2018
Jest do sprzedania bas śp. Jarka Burego (Jareta) firmy REK, porządny instrument. Kontakt z firmą REK. rekguitars.com

Adam Fulara
09/07/2018
Pianino cyfrowe kolega sprzedaje: Casio Privia PX-150, cena wyjściowa 2100, zainteresowanych prosimy o kontakt: wsmardz@wp.pl

Boom Boom
02/06/2018
Palcowanie Dm 7 Dostępny na moim profilu Facebook M. B.

Boom Boom
02/06/2018
Michał Białowąs Jestem pierwszym skrzypkiem który sam opracował palcowanie na skrzypce. Gram po harmonii 71935 -X7. Sam doszedłem do wniosków i techniki na skrzypce.Pierwszy przykład a mam wszystkie

Boom Boom
31/12/2017
Szczęśliwego Nowego Roku Życzy uczeń Michał Białowąs 'Muzyka dobro na całe zło wszechświata". Owocnej nauki wszystkim. To my decydujemy ile chcemy czerpać danej nam wiedzy na wykładach ADAMA

Boom Boom
31/12/2017
Szczęśliwego Nowego Roku Życzy uczeń Michał Białowąs 'Muzyka dobro na całe zło wszechświata". Owocnej nauki wszystkim. To my decydujemy ile chcemy czerpać danej nam wiedzy na wykładach Adam

Boom Boom
16/10/2017
Chetni do grania coverów ... rock blues zapraszam kontakt

simon1942
14/09/2016
Posiadam na sprzedaż stroik/metronom Musedo Metro-Tuner MT30 Cena 40 zł

Adam Fulara
28/04/2016
UWAGA! Dziś (28.4.2016) na Targowej trwają prace kanalizacyjne, może być zamknięta ulica- dojazd od ul. Łaziebnej na Stawek.

Archiwum
Copyright © Fulara.com 2008 - promenna = new Date(); document.write(promenna.getFullYear());